Konstrukce s křížem vrstveného dřeva

Konstrukce s křížem vrstveného dřeva

V dnešní době přicházejí při realizaci staveb ke slovu stále častěji materiály na bázi dřeva. Narůstají požadavky na energetickou náročnost budov, při nichž se dřevostavby někdy stávají symbolem nízkoenergetického a pasivního standardu, podnítily zájem o širší využití materiálů na bázi dřeva pro bytové i občanské stavby .

V oblasti občanské a bytové výstavby na bázi dřeva získává stále větší uplatnění masivní deskový konstrukční systém s křížem vrstveného dřeva. Ten doplňuje v současné době nejrozšířenější konstrukční systémy lehkého a těžkého dřevěného skeletu, tvořené jednotlivými mechanicky spojovanými prutovými prvky.

Technologie lepeného křížem vrstveného dřeva byla vyvinuta v devadesátých letech minulého století. Vývoj nového produktu byl motivován zejména chybějícím využitím pro prkna a fošny z okrajových částí kmenů stromů .

Rozdíl mezi vrstveným dřevem a lepeným lamelovým dřevem:

Křížem vrstvené dřevo tvoří deskový prvek složený z lichého počtu vrstev (minimálně tří) , které jsou osazeny kolmo na vrstvy sousední, krajní vrstvy rovnoběžné s podélnou osou panelu mohou být případně zdvojeny. Kolmé uspořádání jednotlivých vrstev snižuje riziko objemových změn a zlepšuje tuhost konstrukce. Pro zvýšení únosnosti jsou směry vláken krajních vrstev stěnových panelů orientovány rovnoběžně s vertikálním zatížením. Obdobně jsou pro stropní a střešní panely krajní vrstvy orientovány rovnoběžně se směrem rozpětí. Propojení jednotlivých vrstev je nejčastěji zajištěno celoplošným slepením, nebo použitím mechanických spojovacích prostředků kolíkového typu.

Lepené lamelové dřevo tvoří prutový prvek s rovnoběžným uspořádáním všech lamel, které jsou podélně napojeny pomocí zubovitých spojů. Tvoří nejpoužívanější materiál na stavbu dřevěných lávek a mostů, využívá se na zastřešení velkorozponových střešních konstrukcí hal i v běžné bytové výstavbě . Konstrukční prvky mohou mít přímou, nebo zakřivenou střednici s minimálním poloměrem 2,2 m. Vzhledem k výrazně lepším mechanickým vlastnostem dochází k úspoře okolo 30% materiálu.

Další info: